UMNO wants you to boycott non-UMNO coffeeshop?

Listen to them, DON'T DRINK COFFEE LAH!

Hanya 2 Kopitiam saja Yg betul2 HALAL!

Monday, March 1, 2010

Dua Kopitiam Saja Ada Sijil Halal

Masyarakat Islam yang gemar menjamu selera di kopitiam perlu lebih berhati-hati apabila dua kopitiam sahaja yang direkodkan memperoleh sijil halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Berdasarkan laman web halal Jakim, dua kopitiam tersebut ialah Pak Hailam Kopitiam Sdn. Bhd. dan Jonker Walk Kopitiam Sdn. Bhd.

Menurut laman web berkenaan tempoh sah sijil Pak Hailam Kopitiam adalah sehingga 15 Februari 2012, manakala Jonker Walk Kopitiam sehingga 15 Februari 2013. Mengulas mengenai trend umat Islam menjamu selera di kopitiam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom menasihat umat Islam negara ini mengelakkan daripada menjamu selera di premis yang tidak ada sijil halal Jakim.

"Langkah ini bagi saya adalah lebih baik. Cuba lihat logo halal yang dipamerkan. Sekiranya daripada Jakim tidak ada masalah tetapi jika bukan elakkanlah diri daripada makan di tempat berkenaan," katanya. Beliau bercakap kepada pemberita selepas majlis pelancaran Kempen 1Malaysia 1Halal di Masjid Negara di sini hari ini. Selain itu, Jamil Khir berkata, mereka yang keliru dengan logo halal yang dipamerkan di premis-premis tertentu juga boleh menghubungi Jakim untuk mendapatkan kepastian.

"Logo halal Jakim sahaja yang diiktiraf oleh kerajaan. Oleh itu, saya minta rakyat tidak terkeliru dengan pengeluaran logo halal daripada pihak lain. "Pengeluarannya juga telah diselaraskan iaitu Jakim akan mengeluarkan logo halal manakala permohonan, audit dan sebagainya akan dilakukan Jabatan Agama negeri-negeri," katanya.
Dalam pada itu, beliau berkata, ciri-ciri logo halal yang diiktiraf oleh kerajaan adalah berbucu lapan di tengah-tengah bulatan.

"Mempunyai perkataan Arab 'halal' di tengah bintang dan diikuti tulisan rumi 'halal'. Bulatan logo tertulis perkataan 'MALAYSIA’ dalam tulisan rumi dan Arab. "Dua bintang kecil berbucu lima diletakkan bagi memisahkan tulisan rumi dan perkataan Arab," katanya.

Sumber: Malaysia Instinct

Posted by The Unspinners at 8:28 AM

18 comments:

Anonymous said...

ya boikoooooootttttttt..... jom kita makan di kedai2 melayu or kedai2 org islam....

hell airbourne

March 1, 2010 8:42:00 AM GMT+08:00

Aku,Pasbuih Dan Siamang said...

Kedai mamak boleh kot...!!cuma bukan orang melayu tapi orang Islam..

March 1, 2010 8:56:00 AM GMT+08:00

Anak Melayu Kampung said...

Sungguh-sungguh ka ni nak boikot. Aku takut selepas dua tiga hari saja, itupun selepas Menteri atau mana-mana pembesar bersuara.

Bila dah reda sikit penuh balikla kopitiam-kopitiam berkenaan dengan orang kita. Semoga berpanjangan sikap berhati-hati kita.

March 1, 2010 9:12:00 AM GMT+08:00

Anonymous said...

hang pi laa tgk sapa yg dok keja kat kopitiam ni..boleh kata 99% bangsa asing..nepal kut..yg x brapa reti nk ckp melayu..tang tu pun dh bikin was-was..apalagi bila pikiaq cara penyediaan makanan..depa boleh dikata x kan pikiaq hal halal haram....so...BOIKOT!!! Dah la tu, depa tak bagi org Islam join buat kopitiam. Pasai apa, mesti sebab makanan depa tak halal! Mee Kari, Mee Nishin, Laksa tu semua bukannya org Islam yang buat tapi aku tgk yg ramai makan & minum, org Islam kita. Siap bertudung dan berkopiah lagi. Mai la kita sama2 bersatu tak kira parti mana sokong pun, kita semua berenti singgah kopitiam ke, madam kwan ke, uncle lime ke??? Cuba pulak makan kat kedai Makcik Nik, Cik Bedah dll. Hidup Melayu

kopitiang

March 1, 2010 9:20:00 AM GMT+08:00

Anonymous said...

Jom pakat ramai2 email kat news@tv3.com.my supaya stop iklan oldtown white coffee tu..pesan kat tv3 supaya jgn terlibat dalam hal syubahat.. ayam dlm menu tu..minyak yg digunakan..semua tu kena siasat. dah lah iklan macam perang komunis..ada bunyi tembak2 ..hehehe

hampas punya komunis..

jom kempen " TV3 Jangan ber Subahat "..

-OghangKuale-

March 1, 2010 9:40:00 AM GMT+08:00

Anonymous said...

SALAM SEMUA..YANG AKU TAHU TV 9 DAH 2 KALI KUAR BERITA TENTANG KOPITHIAM NI..CUMA PAK KOPI TIAM JER YANG ADA SIJIL HALAL..JAKIM KELUARKAN}YANG LAIN TAK ADA..TAPI MASIH RAMAI LAGI ORANG2 ISLAM DOK MAKAN MINUM KAT SINI..YANG DOK SEDIA MAKAN N MINUM KAT OLD TOWN KEBANYAKAN ORANG VITENAM..KAT TMPAT AKU PUAK2 VITNAM NI ANJING PUN DEPA MKN.BAYANGKAN LAH ANJING PUN DEPA MAKAN..AKU DAH LOYA TEKAK..DEPA SEDIAKAN MAKANAN TU MCAM MANA PUN KITA TAK TAHU...FIKIR2 KAN LAH.

March 1, 2010 9:44:00 AM GMT+08:00

Anonymous said...

yeah let's start the BMO movement - buy Malay/Muslim Only. halal tak was was. jangan terpedaya dengan "no pork no lard"

March 1, 2010 9:45:00 AM GMT+08:00

Anonymous said...

Anyone caught misleading the consumers by printing the halal logo should be penalised HEAVILY. This is cheating and false advertising - for money sake, religion also can sell. An updated list of halal-listed companies should be readily available to all. This must be updated frequently. Insyallah only the halal-certified business can make profits from the muslims.

Yang haram biar telungkup.

March 1, 2010 9:52:00 AM GMT+08:00

Anonymous said...

Aku dahlama boikot dan kempen kwn kwn boikot jadah nih. Rasis giler babi! Sanggup ckp kat member aku ' WE NOT OFFER FRANCHAISE to MALAY!!!! Babi betoi !!!!

March 1, 2010 10:28:00 AM GMT+08:00

mee kilang sagu,kulim said...

yang umno takpa la sebab tak tau haram halai kata orang2 pas.Tapi yang tau haram halai pun masuk saham juga mcm mana?....Saifuddin Nasition laksa cina kaki lima pun dia bedai..tanyalah geng2 PKR padang serai betoi atau fitnah.Kalau laksa cina kaki lima pun boleh hirup mcm tu saja,apa lagi setakat kopi tiam?

March 1, 2010 10:32:00 AM GMT+08:00

Anonymous said...

jom boikot kopitiam, penipu dan tak halal...tak sedap plak tu

March 1, 2010 10:36:00 AM GMT+08:00

Pak Din Lunas said...

Aku bukan tak setuju supaya orang Melayu Islam tak pi makan di kopitiam yang sah tidak ditanggung halal. Sebenar nya gesaan ini sepatutnya diambil perhatian yang serius oleh masyarakat Melayu Islam. Cuma kalau boleh aku ingin meminta agar tindakan kita hendaklah berterusan.

Jangan jadi macam pernah berlaku kira-kira 40 tahun yang lalu; selepas peristiwa hitam 13 Mei, 1969, semua kedai kopi sahabat Tionghua, sunyi sepi hampir-hampir tiga atau empat bulan. Tiada pengunjung dari orang Melayu Islam. Mee kuning, kicap, sos dan lain-lain yang diusahakan oleh orang Cina tak disentuh oleh orang kita....

Lepas itu kita mula lupa. Kita tak fikiaq lagi siapa dan bagaimana dan di mana makanan berkenaan dihasilkan. Kita lupa....Aku berharap lepas ni kita tak lupa lagi.

March 1, 2010 10:52:00 AM GMT+08:00

Anonymous said...

bila lagi....dah terang lagi bersuluh...buy lasat from puak tak sedark diri...bukan setakat white cofee saja...

March 1, 2010 10:54:00 AM GMT+08:00

non tok kun atas. said...

Betoi ka melayu ni cakap dan sembang saja lebih nak baikot tu..nak baikot ne,last last last tuak,arak anjing dan babi pun dia tutuh. bila terantu baru nak tanganga-ngaga. bila dah sedar telor cina pun sondoi macam pas dok buat la la ni. tak sedar lagi ka pas yang dok serondoi dap lebih dari babi? tu kira tarafulama-ulama lebih2 lagi la kalau taraf ulaq dalam semak kuncing dan anjing pun mungkin dia bedai. ekor tak payah tanya la,ekor apa dia tak bedai.magnum, toto dan mcm2 lagi pelanggan dia semua melayu yang tak makan babi.

March 1, 2010 11:01:00 AM GMT+08:00

soldadujingga said...

makanan dan minuman old town tu bukannya sedap sangat. Sedap lagi asam pedas dan ubi rebus....pembangkang punya pulak tu...!!!

March 1, 2010 11:32:00 AM GMT+08:00

Anonymous said...

Banyak banner kopitiam meletakkan logo halal dan ini mengelirukan pelanggan. Kopitiam Pak li di Shah Alam pun mempunyai banner berlogo halal yang mana rata rata pelanggan nya orang melayu. Padahal kopitiam ini tidak disenarai oleh JAKIM memperolehi logo halal. Harap pegawai JAKIM yang baca blog ini bertindak melindungi hak orang islam. Sila ambil tindakan terhadap pengusaha yang menipu orang islam

March 1, 2010 11:50:00 AM GMT+08:00

Anonymous said...

Aku mmg tak pi makan old town ni. kopi tak sedap, harga mahal giler. pastu internet dia selalu down. pastu ramai sangat melayu2 konon kaya duduk lepak berjam2 buang masa. baik aku lepak pub. kopi lagi sedap.

March 1, 2010 11:56:00 AM GMT+08:00

 

.

No comments:

Post a Comment

Mummy
Mummy Firaun